יש משהו במתיקות הנפלאה של מייפל שמריח כמו זיכרון נשכח מהימים של סבתא. ובעוגה הזאת, אנחנו מדברים על שילוב מושלם בין המתיקות הטבעית של מייפל לרכות הביצים, מה שמוביל לתוצאה שהיא פשוט… איך נאמר את זה? מתכון ממכר שעושה חשק לנגוס בו שוב ושוב. עוגה אוורירית, נימוחה, רכה וגבוהה שממש נמסה בפה. היא אולטימטיבית ליד הקפה של הבוקר, אבל גם קינוח מושלם לשעות הערב. אתם מכירים את הרגעים האלה שבא לכם ללקק את הצלחת? זה הולך לקרות פה, באחריות.
זמן הכנה ורמת קושי של המתכון
יש לי חדשות מעולות: זהו מתכון מהיר וממש פשוט ברמת הקושי שלו. גם אם אתם לא מומחים לאפייה, לעוגה הזו יש מקום על השיש שלכם. בעוגה הזו יש מה שנקרא "קסם של הכנה קצרה" – תוך חצי שעה עד שעה, העוגה מוכנה. כל הסוד כאן הוא הקצפת ביצים נכונה, וזה כל מה שצריך לשים לב אליו.
המתכון הזה כולל 4 ביצים שצריך להקציף טוב. אם יש לכם מיקסר, אתם ממש מסודרים, אבל גם מטרפה ידנית תעשה את העבודה – תרגישו קצת כמו אמא או סבתא שהכינה עוגות בלי מכשירים חשמליים. זה אולי ייקח דקה או שתיים יותר, אבל אני מבטיחה שזה שווה את זה! העוגה עצמה תתאים לכ–8 אנשים (תלוי בכמה הם אוהבים עוגה. כי לפעמים הכמות הזאת נעלמת כבר אחרי שני נגיסות). העוגה לא דורשת יותר מדי שלבים מסובכים ואין צורך באפיית יתר, מה שרק מוסיף לעונג ולבטיחות של מי שלא רוצה להסתבך במטבח. קשה לפספס אותה.
רשימת המרכיבים
- 4 ביצים בגודל בינוני
- 150 גרם סוכר
- 200 גרם קמח תופח
- 120 גרם חמאה מומסת (או חמאה רכה)
- 120 מ"ל סירופ מייפל טהור (לא להתפשר על איכות המייפל!)
- 120 מ"ל חלב
- קורט מלח
- כפית תמצית וניל
- רבע כוס אגוזים קצוצים גס (אופציונלי אם רוצים להוסיף מבחינת טעם ומרקם)
אופן הכנה
- מחממים את התנור ל-170 מעלות ומשמנים תבנית בקוטר של כ-24 ס"מ.
- בקערת מיקסר, טורפים את הביצים עם הסוכר עד שהתערובת הופכת קלילה, אוורירית וגובהת. המטרה היא להגיע למרקם מעלף שיזכיר מרנג קל.
- מוסיפים את החמאה המומסת וממשיכים לערבב בעדינות עד שהתערובת מתחילה לקבל גוף קרמי.
- מוסיפים פנימה את סירופ המייפל ואת תמצית הווניל, ולא שוכחים להפיץ ריח משגע של מתוק בבית שכבר יהפוך את כולם לאוהבי מייפל מושבעים.
- מסננים את הקמח לתוך התערובת ומקפלים בעדינות עד שהבצק הופך להיות חלק וללא גושים (כמובן שלא רוצים עיסה גושית לא נאה).
- מוסיפים את החלב לאט לאט תוך כדי ערבוב קל (לא לבחוש יותר מדי כדי לשמר את האווריריות).
- אם רוצים לשדרג – כאן נכנסים האגוזים. מוסיפים פנימה ומערבבים קלות.
- מעבירים את הבלילה לתבנית שגם אותה נמתיק בסירופ מחשבה על איך כל ביס יהיה כמו ענן ממולא מתיקות.
- אופים את העוגה בתנור שחומם מראש במשך 35-40 דקות או עד שקיסם שננעץ באמצע יוצא יבש.
- מקררים מעט, פורסים… ומתרגשים עם כל ביס כמו בפעם הראשונה! מעלף!
הערות ושדרוגים
בכל מתכון יש כמה אופציות ששוות בדיקה אם רוצים לגוון ולעשות אותו אפילו יותר מיוחד, בעיקר אם בא לכם ליצור מתכון יותר "בריא" או להקפיד על דיאטות מסוימות.
- לגרסה טבעונית: ניתן להחליף את הביצים בתחליף ביצים טבעוני (יש לא מעט כאלה בשוק), ואת החלב בחלב צמחי כמו חלב שקדים או שיבולת שועל.
- לגרסה ללא גלוטן: משתמשים בתערובת קמחים ללא גלוטן במקום הקמח התופח.
- ניתן להחליף את המייפל הטהור בגרסה של סירופ אגבה, אבל יש לקחת בחשבון שהטעם יהיה פחות עמוק ומיוחד.
- מי שמעדיפים טעם עדין יותר – אפשר לשים רק 60 מ"ל סירופ מייפל ולהוסיף קצת סוכר נוסף.
- מותר לשדרג עם שוקולד מריר קצוץ אם אתם רוצים ליצור טוויסט מפתיע ומתוק יותר.
- למראה מהפנט נא לפזר אבקת סוכר מעל כשמצננים את העוגה (כי עוגות עם אבקת סוכר תמיד נראות חגיגיות יותר).
שאלות ותשובות
אפשר להפחית את כמות הסוכר במתכון?
בהחלט. מייפל הוא ממתיק טבעי ולכן אפשר להפחית 20 גרם מהסוכר מבלי לפגוע בטעם של העוגה. אבל אם אתם ממש אוהבים מתוק – אולי לא כדאי לוותר פה.
האם אפשר לאחסן את העוגה למשך כמה ימים?
בוודאי, היא נשמרת היטב במקרר עד ארבעה ימים, אבל כדאי לשים אותה במיכל אטום כדי שלא תאבד מהאווריריות שלה. בעקרון היא כל כך ממכרת שפשוט קשה להאמין שתישאר עד היום הרביעי.
אפשר להכין את העוגה הזו גם בתבניות מאפינס?
כן, זה רעיון נהדר! רק יש לשים לב שזמן האפייה יקצר – בערך 20-25 דקות. תבדקו עם קיסם לוודא שהם מוכנים מבפנים ואופים יותר לכמה דקות אם צריך.
העוגה הזו מתאימה לילדים?
בהחלט. זו עוגה אוורירית, ובזכות המייפל המתוק היא אהובה במיוחד על ילדים! אם יש כאלה שרגישים למרכיבים כמו אגוזים, פשוט אפשר לוותר עליהם.
האם חובה להוסיף אגוזים?
ממש לא, זה לגמרי אופציונלי. זה משדרג את המרקם והטעם, אבל בלי האגוזים זו נשארת עוגת מייפל רכה ונפלאה.
אפשר להשתמש במייפל מלאכותי?
אפשר, אבל פשוט לא כדאי. המייפל הטבעי יוצר טעם עמוק וייחודי שקשה לשחזר עם תחליפים זולים.
האם חייבים להמיס את החמאה?
לא חייבים להמיס, אם החמאה רכה מספיק אפשר לערבב אותה לרכות מושלמת בתערובת. אבל חמאה מומסת נותנת קצת מרקם משגע לדעתי.
האם צריך להשתמש במיקסר בשביל ההקצפה?
לא חובה, אפשר בהחלט להקציף גם ידנית עם מטרפה איכותית. אבל אם יש מיקסר – בהחלט חוסך זמן ועבודה.
איזה תבניות הכי מתאימות לעוגה הזו?
תבנית בקוטר 24 ס"מ היא ההמלצה שלי, אבל אפשר גם תבניות ארוכות או אפילו תבניות קטנות יותר, רק שימו לב לשנות את זמן האפייה בהתאם.
אפשר להקפיא את העוגה?
כן! אחרי שהיא מתקררת אפשר לעטוף אותה היטב במיילון נצמד ולהקפיא. כשממשיכים לאכול, להפשיר בטמפרטורת החדר או במיקרוגל לכמה שניות והטעם נשמר נפלא!









